VÁCZI ESZTER és a QUARTET


"A jazz lehet mérhetetlenül öncélú és fárasztó, de lehet simogató és elbűvölő is. Váczi Eszter másodszor is bársonyos, titokzatos és okos, és nem mellékesen úgy énekel édes anyanyelvünkön, ahogy csak kevesen. " Est.hu


Így írt 2011 végén a Pesti Est újságírója a második nagylemezről.


Közel 7 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a zenekar 2002-es megalakulása után megszülessen az első önálló Váczi Eszter Quartet album. Amikor Alföldi Róbert jazz quartetet keresett a Thalia Színház régi stúdiójában megrendezendő darabjához, akkor még a budapesti éjszakában hagyományos jazz-standard feldolgozásokat játszó négyes előadása fogta meg. És ez a találkozás egy hat évre szóló, közel 150 előadást megérő kapcsolat lett."Az eltelt hat év alatt erősödött az elhatározás, hogy saját, magyar nyelvű dalokat kell írni, mert csak ezen keresztül mutathatja meg magát az előadó igazán, ekkor derül ki, hogy ki is ő valójában." Így emlékszik vissza Gátos Iván, aki Váczi Eszter mellett a zenekar egyik alapítója. "1997-óta játszottam együtt Ivánnal a Szörp nevű acid-jazz formációban, ami egy 9 tagú zenekar, és sok évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy rájöjjek, bár nagyon szeretem, amit csinálunk, de egyszerűen elnyomva érzem magam, nem tudok ilyen hangerő mellett kiteljesedni", mondja Eszter, aki azóta sem bánta meg, hogy valami újba kezdett. Pedig a Szörppel is elért nagyon sok mindent, innen került a hatalmas karriert befutó Jazz+Az együttesbe, itt fedezte fel őt Dés László és Geszti Péter.


2009 Vissza hozzád (Tom-Tom Records)


"Bár előképeket akár a magyar könnyűzenében is találhatunk… …a dallamdús anyag mégis nagyon egységes, alapvetően napfényes hozzáállásával könnyedén szippantja be és vezeti végig a hallgatót a párkapcsolatok édes-bús világában." Így szólt az Est.hu első kritikája, és így kapott a zenekar 8 csillagot a lehetséges tízből. Eszter első szövegírói ténykedése azonnal nagy figyelmet kapott, és a zene egységes hangzása, melyért a dicséret Sellyei Tamás hangmérnököt illeti, sok mértékadó személyiségnek felkeltette a figyelmét. 2009 végén Orosz Dénes kérte fel Esztert és Ivánt, hogy készülő új filmjéhez, a Poligamyhoz készítsenek filmzenét, illetve adják kölcsön a "Mit tennél a helyemben" című dalt a főcímhez. 2010-ben a lemez jelölést kapott a Fonogram-díjra, mint az év hazai jazz-albuma. Meghívást kaptak a Párizsban megrendezendő Jazzy Colors fesztiválra, melynek keretében a párizsi Japán Intézetben adtak koncertet. 2011 januárjában az eladások alapján a cd platinalemez lett, melynek átadójára egy kétalkalmas, teltházas koncertsorozat keretében a Mikroszkóp-színpadon került sor.


2011 Eszter kertje (Tom-Tom Records)


A Quartet két év alatt olyan új tapasztalatokkal gazdagodott, melyek megerősítették abban, hogy jó úton járnak. "Olyan extrát akartunk az új lemezbe vinni, amit még senki sem csinált Magyarországon. Valami pluszt akartunk, ami egyszerre világszínvonalú, de ugyanakkor teljesen magyar." Gátos Iván, a zenekar billentyűse vetette fel, hogy a második albumot egy külföldi hangmérnökkel készítse a zenekar. Valaki olyannal, aki szívesen dolgozna egy magyar jazz zenekarral "annak ellenére", hogy világsztárok hanganyagán közreműködik. Így esett a választás Helik Hadar személyére, aki kétszeres Grammy-díjas, Herbie Hancock River: The Joni Letters című albumáért, mint az év lemeze 2007-ben, illetve 2011-ben a The Imagine Project című lemezen található Imagine című dalért, mint az év vokális produkciója. A Helikkel való közös munka eredménye az lett, hogy a hangmérnöki munka mellett az anyag co-producere is lett, mivel tanácsaival, és személyes látás- (és hallás-)módjával egy egészen új irányba vitte el az egész munkát. A második lemez hangzásvilága egészen elképesztő egységet mutat, a megszólalás olyan külföldi előadók méltó partnerévé teszi mint: Madeleine Peyroux, Norah Jones, Daphné, Charles Aznavour. A lemez második érdekessége Eszterhez, és Bálinthoz kapcsolódik, aki amellett, hogy a basszusgitárosi pozíciót birtokolja, mind a két album grafikai arculatáért is felel. Bálint a második lemezre is, csakúgy mint az elsőre egyetlen számot írt, de ez Esztert francia szöveg megírására késztette. És Eszter azt is fejébe vette, hogy ezt a dalt duettben kellene elénekelnie, egy francia anyanyelvű előadóval. És amilyen szerencsés a Quartet, épp Magyarországon forgatta Edouard Baér a következő filmjét, nevezetesen az Asterix negyedik részét, és elvállalta, hogy Eszter partnere legyen. Így lehetséges az, hogy Eszter magával Asterixszel énekelhetett. Ez az album is Fonogram jelölt lett 2012-ben a hazai jazzlemezek között.